miercuri, 23 decembrie 2015

Și diavolul se va mîntui. Rugați-vă și pentru el...


Împăratul Justinian a avut, printre altele, alături de o nevastă zglobie, neuitata Teodora, stăpîna întregului Bizanț, întruchiparea paradigmatică a Femeii, un fix: s-a crezut teolog. Și a mai avut încă unul: nu l-a iubit deloc pe Origen. Din această pricină împăratul suferea de insomnii severe.

Numitul Origen, săracul, trăise cu vreo trei secole înaintea basileului, dar tot nu-l lăsa să doarmă pe Justinian. Ca să scape de obsesie, împăratul a convocat un conciliu, în anul 553 (cînd devenise văduv și, ca urmare, avea mult timp la dispoziție), și l-a dirijat în așa fel încît a reușit să condamne, printr-o singură lovitură de sforar, doi exegeți de primă mînă. Pe Theodor de Mopsuestia (care a fost un interpret literalist), pentru opinii monofizite (”nestoriene”) și pe Origen (care a fost un interpret alegorist), pentru ipoteza că sufletele există încă înainte de naștere, dar nu și pentru ipoteza cu privire la apocatastază.

Deși este dubioasă, apocatastaza reprezintă o opinie dragă tuturor teologilor. Ea spune că, la termenul final, la Judecată, deci, Dumnezeu va face în așa fel încît toate ființele se vor mîntui. Inclusiv diavolul. Ideea că, după Judecată, vor coexista un rai și un iad (un loc sustras atotputerniciei divine, în care stăpîn va fi Satana) constituie pentru toți teologii un scandal. Hans Urs von Balthasar ne îndeamnă să ne rugăm și să sperăm că sufletele (toate, fără nici o excepție) vor avea puterea să revină, cîndva, la forma originară, aceea a inocenței depline. Origen va fi gîndit, în sine, că pînă la urmă, conform principiului plenitudinii, orice ființă va încerca și posibilitatea de a accede la curăție. Nu este deloc exclus ca, la bătrînețe, diavolul să se căiască și să intre într-un ordin religios, la iezuiți, să spunem. Dacă inocența este o stare posibilă, cîndva, într-un timp nedefinit, o va încerca și dracul, măcar din curiozitate. E un fapt necesar.

Cu glas tare sau în scris, Origen nu a afirmat cele de mai sus, chiar dacă pare a fi originatorul apocatastazei, al ideii de recuperare universală. El a pretins că nu s-a referit cîtuși de puțin la satana, deși avem presimțirea că, în mărinimia lui sufletească, s-a gîndit și la el.

Dar cum va acționa Dumnezeu la final, doar El știe...

P. S. În imagine: L'imperatrice Teodora in un particolare dei mosaici della basilica di San Vitale a Ravenna.

Un comentariu:

Miron Dan spunea...

Si pe mine m-a frapat pe vremuri ideea lui Origen, dar daca luam in considerare ideea centrala a crestinismului, asa cum o vad eu, iubirea universala mantuitoare, nu e logic, nu zambiti, ca si Satana are sansa mantuirii?
Profit de ocazie sa va urez Craciun fericit, sanatate si inspiratie creatoare in anul care vine si de-a pururi!