joi, 9 iulie 2015

Întrebare



Mai întîi voi cita din Canonul Occidental - propus de Harold Bloom - un pasaj de la sfîrșitul cărții:

”...foarte puţini [dintre profesori] mai citesc pentru plăcerea lecturii. Dar ceea ce Johnson şi Virginia Woolf numeau cititorul obişnuit încă mai există şi încă e deschis sugestiilor referitoare la ceea ce ar trebui citit. Un astfel de cititor nu citeşte pentru a găsi o plăcere facilă şi nici pentru a scăpa de vina socială, ci pentru a-şi face mai cuprinzătoare existenţa socială”. În alt loc (în altă carte), același Harold Bloom spune că citim pentru a găsi ”o plăcere dificilă”. Mărturisesc, la rîndu-mi, că plăcerea mea a devenit de la o vreme tot mai dificilă. Citesc de nevoie...

Și acum vă pot întreba neted: Mai citiți de plăcere?


P. S. Ca să fiu și mai enervant, ofer un citat din Pourquoi lire? de Charles Dantzig: "Cititul nu folosește la nimic. Și tocmai din cauza asta e un lucru mare" (p.253).

P. P. S. Jean-Jacques Henner(1829-1905), La liseuse (1883)

5 comentarii:

Catalin Negulescu spunea...

Nu. Nu mai citesc de plăcere, decât în rarele ocazii când aleg o carte ”ușoară”. În rest citesc pentru ”igiena” personală, la fel cum, fără nici o plăcere, știu că trebuie să alerg pentru sănătate. În mod straniu, acest pseudo-chin are și un efect plăcut, la sfârșit.

Miron Dan spunea...

Greu de spus. As vrea sa cred ca inca mai citesc de placere, nu de nevoie sau din obisnunta,dar atunci de ce cand citesc, daca e vorba de literatura, incerc sa descopar scheletul narativ, sa-mi imaginez personajele, sa ghicesc rezolvarile, atunci cand nu vanez greselile si stilul neglijent? E mai greu sa fii sedus la o anumita varsta si experienta, chiar daca frumusetea nu te lasa niciodata indiferent...
Ne-am pierdut candoarea si ce-am castigat? Detasare obiectiva, profesionalism, expertiza (stiu ca suna ca dracu' de scortos!)Noroc ca mai exista cititori obisnuiti care citesc din pura placere, cel putin asa-mi place sa-mi imaginez. Ii invidiez si-i respect!
Rectificare: mai sunt carti fabuloase care ma rapesc cu totul in ceruri, si ma rog sa nu ratez inatalnirea cu cele care au fost deja scrise si pe viitor cu cele care inca n-au fost scrise. Amin!

Valeriu Gherghel spunea...

Da. De acord. Chiar mai sînt cărți care merită să fie citite cu plăcere :)

capricornk13 spunea...

Cred că eu sunt unul dintre obiectele invidiei d-lui Miron Dan:) Citesc exclusiv de plăcere şi (aproape permanent) cu plăcere. Dacă nu se declanşează starea aceea de absorbire, bucurie, bine, mi-e imposibil să continuu. Înseamnă c-am ales greşit fie cartea, fie momentul - dar asta cu momentul mi se întâmplă foarte rar:) Nu prea există stări sau circumstanţe care să mi se pară potrivnice afundării în lectură. Sper să vă fac să zâmbiţi cu câteva exemple. Dacă uit să-mi pun cartea în geantă când plec de acasă, mă încearcă o intensă neplăcere, vecină bună cu anxietatea. Vorbim de drumuri de 10-20 de minute cu metroul! Dacă mi se întâmplă asta când zbor, evident îmi cumpăr o carte imediat ce ajung la aeroport. Mi s-a întâmplat şi să merg la librărie în timpul zilei de lucru ca să pot citi pe drumul spre casă. Dacă citesc o carte electronică, car laptopul (şi încărcătorul) în geantă, n-am e-book reader, nici tabletă, mi se par redundante:) Am uitat de câteva ori de întâlniri importante la birou fiindcă citeam ceva captivant. De multe ori am două cărţi în geantă (cel mai amuzant e când recitesc romane lungi în mai multe volume uriaşe şi cartonate!) fiindcă sunt spre sfârşitul uneia - dacă rămân fără combustibil e jale... În consecinţă, rareori "poşeta" mea are mai puţin de 5kg! Când plec în concediu, tot bagajul cântăreşte mai puţin decât cărţile, iar când m-am mutat de la Buc la Viena firma de mutare mi-a adus 4 cutii cu îmbrăcăminte şi încălţăminte şi 6 cutii cu cărţi.

Valeriu Gherghel spunea...

Îmi place tot mai mult de Dvs. Așa cititor, zic și eu! Nu mi s-a întâmplat să cumpăr cărți ca să am ce citi pe drum. Și, am observat cu oarecare stânjeneală, că pot sta multă vreme fără să citesc cărți. OK, stau pe laptop și frunzăresc netul :)