luni, 2 februarie 2015

As you like it. Șapte cărți de la Polirom nou-nouțe


Am fost azi la Polirom și am cumpărat cărți frumoase. Fiind un ”autor Polirom”, mi le-au dat un pic mai ieftin decât în realitate, dar tot m-am târguit mai bine de un ceas cu editorii, țin la preț și nu-i ușor să-i păcălești. Sunt oameni tineri și au energia vârstei lor inocente. Vi le semnalez aici, poate vă interesează (ori vă face cu ochiul) vreun autor / titlu. Le-am așezat ca să fie mai ușor în ordine alfabetică. Așadar:


1. Béroul, Romanul despre Tristan, ediție bilingvă, traducere de Carmen Dinescu, Polirom, 2014. Am citit cartea în franceză, pe vremea când mă interesau Romanele Mesei Rotunde. Cine a fost Tristan nu mai este nevoie să divulg. A iubit, dar nu i-a priit. Voi face în curând o recenzie.

2. Jorge Luis Borges, Eseuri, traducere de Irina Dogaru, Cristina Hăulică, Andrei Ionescu & Tudora Șandru-Mehedinți, Polirom, 2015. Multă vreme am folosit un exemplar cartonat de la BCU, tipărit în 2006, dacă nu mă înșel. Cuprinde și cele ”Nouă eseuri dantești”. Iar aici găsiți și minunatul text despre Francesca da Rimini, ”Călăul milostiv”, la paginile 353-356.

3. Don DeLillo, Omul căzător, traducere de Maria Ioana Apostol, Polirom, 2015. N-am citit niciun DeLillo până acum. Am o vinovăție. Un complex. Radu Vancu a citit Don DeLLilo, eu nu. Este intolerabil. Un poet poate rezista și un filosof care l-a străbătut pe Kant din doască în doască, ba? Voi remedia defectul. Cartea e despre 11 septembrie 2001.

4. Günter Grass, Ani de câine, traducere de Mariana Bărbulescu, Polirom, 2015. Romanul are trei părți. A treia ar fi o diatribă în contra ipocriziei germanilor. Să vedem cât poate fi de rău și nemilos domnul Grass. Când ai premiul Nobel, ți se permite orice.

5. Moshe Idel, Răul primordial în Cabala. Totalitate, perfecțiune, perfectibilitate, traducere de Maria-Magdalena Anghelescu, Polirom, 2015. Credeam că n-a mai rămas nimic necercetat în Cabala. M-am înșelat.

6. Andreï Makine, Pământul și cerul lui Jacques Dorme, traducere de Dan Radu Stănescu, Polirom, 2014. Este în colecția Top 10+, deci o reeditare. După ce a scris două cărți foarte bune (Testamentul francez și Pe vremea fluviului Amour), Makine a devenit grafoman. Crima Olgăi Arbelina m-a scos din sărite. Privesc, deci, cu suspiciune (și) acest roman. Să vedem.

7. Philip Roth, Pastorala americană, traducere de Alexandra Coliban, Polirom, 2014. Nu-i chiar o noutate. Dar am ținut morțiș să am această carte. Prietenii știu bine de ce. Cu ea voi și începe, de îndată ce îmi voi face timp. Mai precis, când îmi voi termina de scris cartea. Trebuie să o predau până în 28 februarie. O să apară în mai, pentru târgul de carte de la București. Voi face și un bal mascat. Mă vor elogia cei mai tari critici din univers...

P. S. În imagine. Salvador Dali, Tristan fou. Este vorba de o pânză uriașă (9 metri pe 15) creată de Dali pentru un spectacol la Metropolitan Opera, în 1944.

10 comentarii:

Ioana Lahman spunea...

Credem toţi, dar v-aţi înşelat numai dumneavoastră? Sau credem toţi , mai puţin autorul acelei cărţi? :P

Ioana Lahman spunea...

Criticii vor veni la bal mascaţi unul în celălalt...

Valeriu Gherghel spunea...

Da, criticii vor veni imbracati in Supermen. Eu, nenorocitul de mine, credeam ca... Dar acuma nu mai cred in nimic, totul e desertăciune și vânare de vânt. Nu există iubire, înțelegere, milă. :))

Valeriu Gherghel spunea...

Cel mai misto ar fi sa se imbrace in Oameni-Păianjen :)))

Ioana Lahman spunea...

Deci "mascaţi unul în celălalt" şi "îmbrăcaţi în Supermen" ori în Oameni-Păianjen e acelaşi lucru, după "da" al dumneavoastră :)))


Există, dar s-au terminat...

heraasku spunea...

abia ce am terminat Pastorala. o lumina. e pe gustul meu acest Roth. evreitate pura, conflicte sociale, bolsevism la greu, idealism. pe scurt, o capodopera. acum citesc "M-am maritat cu un comunist"... magistral
pe Beroul il stiu din Dragostea si Occidentul. de Rougemont, de!

Valeriu Gherghel spunea...

Multumesc pt incurajari :) Ma apuc de Roth.

Cătălin spunea...

La grele cazne (pecuniare) mă supuneți, Maestre!

Ioana Lahman spunea...

Si ru tot Roth citesc acum :) "M-am maritat cu un comunist" si "Teatrul lui Sabath". Lectura placuta si ... nu uitati de 28.

Adriana spunea...

Ar fi frumos sa va cunosc la targ, in Bucuresti :) Spor si mult succes!