joi, 16 octombrie 2014

Sărutul muzelor


Roberto Bolaño, Detectivii sălbatici, traducere de Dan Munteanu Colán, București: Ledabooks, 2013, 768p.


Am terminat de citit, cam de multișor, cartea lui Roberto Bolaño. Am tot amînat să scriu despre ea și constat că s-a făcut deja prea tîrziu pentru o ”cronică de întîmpinare”. Ce a fost de spus s-a cam spus. Voi declara din capul locului ca rabinul cel isteț: uneori, mi-a plăcut și, alteori, nu mi-a plăcut. Dar mai mult mi-a plăcut decît nu mi-a plăcut. O să vă zic mai la vale de ce.

Îi înțeleg, totuși, și pe cei cărora cartea nu le-a plăcut: este o poveste cu poeți de toate felurile și culorile (real-visceraliști, suprarealiști, stridentiști*, vizualiști, poeți-țărani etc.), care stau ebrietați mai mult în cafenea, discută aprins de seara pînă dimineața despre Soarta Poeziei, merg cu părere de rău acasă, unde fac dragoste în draci pînă seara, cînd se afundă iarăși în bezna cafenelelor pentru a discuta despre exact același lucru: Soarta și Veșnicia Poeziei. Nu ascund faptul că am scris cîndva, eu însumi, poezii fatalmente minore (din păcate, nu auzisem de stridentism), că am înnoptat eu însumi în cafenele insalubre și cenacluri verbigerante, vociferînd despre Poezie, insultîndu-i pe alții, clasificînd științific poeții după mărime și virtuți și declarîndu-i nuli pe dușmani. Pot spune, așadar, după lectura cărții lui Bolaño: de te fabula naratur, este vorba și despre mine în fabulă.

Îmi știți defectul: admir mai presus de orice scriitorii ironici. Nu-mi plac deloc pateticii, retoricii, oracularii. Neîndoios, Bolaño a fost unul dintre ironici, foarte înzestrat, cu un umor feroce. Stilul său simplu, direct, lipsit de metafore (sau aproape), colocvial mi-a adus aminte imediat de prozatorii nord-americani, de aceia care au scris texte scurte, dar și de Raymond Chandler, să zicem (care a scris îndeosebi texte lungi). Nu vă lăsați duși în ispită. În Detectivii sălbatici se trage un singur glonț și acela dintr-o întîmplare, dar mor trei oameni, un pește purtător de cuțit, ajutorul lui, o gorilă inexpresivă, și Mama real-visceraliștilor, legendara Cesárea Tinajero, femeia care a scris un singur poem în toată viața ei și acela vizual. Creația ei se numește Sion, cu accent ascuțit pe o, constituie fundamentul curentului poetic real-visceralist și se prezintă astfel:



Estimp** am citit o groază de recenzii la Detectivii sălbatici, toate pozitive, îndeosebi în presa de limbă engleză, și mi se pare suficient. La ce bun să scriu încă o recenzie pozitivă, încă un rezumat euforic? Mai bine vă îndemn să citiți cartea lui Roberto Bolaño. Dacă doriți, totuși, o recenzie OK, vă recomand cronica lui Daniel Zalewski, publicată pe 26 martie 2007, în The New Yorker, sub titlul ”Vagabonds. Roberto Bolaño and his fractured masterpiece”. O puteți viziona aici.

Exista pe vremuri un exercițiu util, să rezumi În căutarea timpului pierdut de Marcel Proust în minimum de cuvinte. Voi repeta, în încheiere, acest exercițiu. Detectivii sălbatici re-constituie două decenii (1975 - 1996) din biografia aventuroasă a poeților Arturo Belano și Ulises Lima. Cei doi protagoniști nu apar la propriu niciodată. Viețile lor sînt relatate de 53 de naratori / martori (calculul nu-mi aparține, trebuie luat cum grano salis). Și cam atît...


* Firește că aș dori să citesc o poezie stridentistă.

** Atrag atenția sfios că ”estimp” înseamnă recent și nu între timp, cum mai cred unii literați.

P. S. Paul Cézanne (1839 - 1906), Le rêve du poète, Le baiser de la muse, d'après Frillié (1859 - 1860).

2 comentarii:

sarah spunea...

suna bine "Detectivii" astia, aproape ca imi doresc sa mai adaug cateva ore celor 24 zilnice, ca sa-i pot citi. Trecand peste treaba asta rusinoasa, imi permit sa va recomand, in schimb, cu o placere vinovata, "True detectives", un serial din anul asta, cu Matthew McConaughey (care de cand a slabit aproape 20 de kg pt rolul din "Dallas buyers club" e cu totul alt om si face niste roluri superbe) si cu Woody Harrelson. Excelent.

Valeriu Gherghel spunea...

Da, este un roman excelent. Va multumesc pentru amabila recomandare :)