vineri, 5 septembrie 2014

De cîte ori ați citit Război și pace?


Ofer spre meditație trei pasaje:

1. Într-una din cărțile sale, André Suarès exclamă: ”Iată că l-am citit pentru a unsprezecea oară pe Suetoniu...”. Am luat pasajul dintr-un articol de N. Steinhardt. Menționez că André Suarès a fost un literator francez, care a scris cam de toate: poezii, note de călătorie, biografii romanțate. Eu am citit din vasta lui operă numai cartea despre Cervantes.

2. ”Am lăsat totul baltă și m-am apucat să recitesc pentru a douăsprezecea oară Război și pace” (Alexandru Paleologu). Citez din memorie, nu am găsit încă locul exact.

3. ”[D]eclar că m-am afundat, cu egală de nu și crescîndă bucurie, de cel puțin cincizeci de ori în lectura Crailor [de Curtea-Veche]” (N. Steinhardt, Critică la persoana întîi, Cluj: Editura Dacia, 1983, p.14).

În ceea ce mă privește, am citit Craii de Curtea-Veche doar de trei ori (și fără plăcere). Cartea lui Mateiu Caragiale nu este printre preferatele mele. Romanul pe care l-am străbătut de cele mai multe ori este, negreșit, Cavalerii teutoni de Henryk Sienkiewicz. Cît am fost elev și, apoi, student, îl citeam în fiecare vacanță de vară. Nu pot preciza numărul lecturilor. Dar cred că e mai mare de 10. În ultima vreme nu m-am mai întors la sumbrii cavaleri...

Din păcate, în deosebire de mateini, care pot recita la orice oră din zi și din noapte pagini întregi din Craii de Curtea-Veche, eu nu țin minte din cartea lui Sienkiewicz decît sintagma ”razele luminoase ale părului”. E vorba de părul Danusiei, un personaj din roman.

În treacăt fie zis, orice recitire care depășește cifra cinci mi se pare suspectă.

Era să uit: n-am citit Război și pace decît o singură dată. Voi reveni.

P. S. Jean-Édouard Vuillard (1868 - 1940), Le Liseur (vers 1890).

5 comentarii:

stefan s. spunea...

Mă bucur că mai aud pe cineva care recunoaște că nu se dă în vânt după Craii..., ales de mulți ca fiind romanul sec. XX.
Spor în toate!

discipulussimplex spunea...

Na ca eu sunt dintre aia care sunt cu Craii - :) - asa, ca chestie, cred ca afirmatia lui Paleologu e din Nostalgia Europei, acolo am citit-o daca nu ma insel.

heraasku spunea...

am citit Iosif si fratii sai de 3 ori si am audiat-o odata. nu e patologic, inca :)

Valeriu Gherghel spunea...

Multumesc :)

Da, nu sunt un matein :))

sarah spunea...

"Creanga de aur" - o carte pe care inca nu m-am saturat sa o recitesc.