sâmbătă, 27 septembrie 2014

Admirabilul Crichton


Din cînd în cînd îmi place să arunc un ochi  pe singurul blog din lista mea care aparține unui străin. E vorba de un american din Conyers, Georgia. Se numește Michael Gilleland și se prezintă ca fiind un ”antediluvian, un bibliomaniac și un ursuz (curmudgeon)”. Să-l credem pe cuvînt. Nu acceptă nici un fel de comentariu la postări. Va fi trăit cîndva o experiență ”traumatică”, cine știe? El însuși spune că nu are prea mult umor (deși eu îl cred un tip cu umor). Comentatori nărăvași sînt peste tot. Am pățit-o și eu în cîteva rînduri. Dar nu m-am supărat.

Blogul lui Gilleland (inaugurat în mai 2004, acum 10 ani, deci!) se numește Laudator temporis acti. Vi-l recomand cu căldură. Este plin de informații prețioase. Eu l-am descoperit prin ianuarie 2014. Autorul este cu siguranță un clasicist. Cunoaște greaca și latina. Postează aproape zilnic, este perseverent, acribios. Știe să-și aleagă citatele, vede afinitățile dintre ele și este întotdeauna amuzant. Iată ce scoate din scrierile unui filosof moralist (de care, firește, nu am auzit), Sydney Smith (1771 - 1845). Nota lui Gilleland se intitulează ”Have the Courage to be Ignorant of a Great Number of Things”. Bun sfat!

Și acum citatul din înțeleptul Sydney Smith: ”the modern precept of education very often is: 'Take the Admirable Crichton for your model; I would have you ignorant of nothing!' Now my advice, on the contrary, is: to have the courage to be ignorant of a great number of things, in order to avoid the calamity of being ignorant of everything”.

Crichton Admirabilul este supranumele glorios al scoțianului James Crichton (1560 -1582), un tînăr savant cu înzestrări ieșite din comun: vorbea 12 limbi și ieșea victorios din orice dispută filosofică (din păcate, a fost ucis la 21 de ani). Aceeași soartă a avut-o și Giovanni Pico della Mirandola (otrăvit de propriul secretar în 1494).

Biografia lui James Crichton a devenit legendară. În 1957, s-a făcut și un film cu titlul The Admirable Crichton.

Mă întorc la îndemnul lui Sydney Smith: ”to have the courage to be ignorant”. În vremea lui, idealul de monstrum eruditionis, de om care știe absolut orice (și încă ceva pe deasupra), devenise deja inactual, anacronic. Nimeni nu mai era în stare să repete isprăvile Admirabilului Crichton. Scoțianul nu mai poate fi un model de urmat. Om cult devine acela care acceptă să ignore (și recunoaște, precum Socrate, că nu știe mare lucru), care alege, așadar, din mulțimea cunoștințelor esențialul, utilul. A fi om cult înseamnă a ști în primul rînd să discriminezi.

P. S. Imaginea reproduce portretul unui copist medieval.

Un comentariu:

heraasku spunea...

... in timp ce a fi tolerant inseamna a fi puternic :) (asta e de la Gadamer)