miercuri, 6 noiembrie 2013

Omul-citat


Vine o vreme în care ești nevoit să exprimi cîteva opinii originale. Ai trăit destul. Ai studiat adînc. Ai trecut prin Universități, ai dat examene. Ai citit un morman de cărți. Ai avut profesori erudiți, modele. Cu ce te-ai ales de fapt? Ești, desigur, în stare să reproduci o serie de citate semnificative: despre iubire, despre moarte, despre întîmplare și destin, despre sensul existenței, despre menirea omului. Dar dacă privești atent și-ți scotocești creierii, constați că nu ai nici un fel de opinie personală. Nu poți spune nimic inedit omenirii. Nu poți lumina vulgul profan. Ai făcut degeaba umbră pămîntului.

Am rezumat, astfel, un fragment dintr-o scrisoare (a XXXIII-a) a lui Seneca: ”Pentru un om bătrîn ori pentru unul aflat în pragul bătrîneții este o rușine să aibă o știință ce provine din citate... Pînă cînd te vei mișca sub călăuzirea altuia? Să-ți amintești și să păstrezi ideile ține de memorie; dar să știi înseamnă să-ți construiești propriile tale idei fără să depinzi de modele și fără să privești mereu la un maestru” (Scrisori către Lucilius, traducere de Ioana Costa, Iași: Polirom, 2007, pp.126-127).

Închei cu întrebarea lui Seneca: tu ce crezi cu adevărat despre moarte, despre iubire, despre seninătate, despre hazard?

P. S. În imagine: Tiziano Vecellio (1490-1576): Vanitas (c. 1515).

5 comentarii:

Cătălin spunea...

Încep cu jumătate de glumă: poate exista cunoaştere a priori?
Fără învăţăturile celor dinainte, putem cunoaşte ceva? Altfel spus: fără acestea, fără tot acest bagaj, cât mai suntem de originali? Actul creaţiei ţine (DD Roşca) de partea iraţională a existenţei, cea ne-cuantificabilă...dar fără ingredientele de bază, distilarea nu ar avea ce produce. Dar crea că dvs. vă referiţi la "acele înregistrări" cu chip uman, sterile eforturi de memorare şi atât.

heraasku spunea...

originalitate?
nu e nimic nou sub soare. deja de vreo 7000 ani. unii ar spune ca ar fi tehnologia dar ce e tehnologia decat o gigantica pasienta cu materia, o alba-neagra plictisitoare.
cat timp avem parinti nu ne putem sustrage modelului.
daca am fi crescuti de masini?

Valeriu Gherghel spunea...

Eu fac deosebire intre opinii originale (care nu mai sunt cu putinta) si opinii personale, opinii la care am meditat si asupra carora ne-am dat consimtamantul.

Adriana spunea...

Mie imi e greu sa fac diferenta intre cele doua tipuri de opinii... O sa va caut adresa de mail ca sa va transmit niste... opinii - ale unui scriitor care nu scrie. :) Nu stiu daca ati avea timp, dar as fi curioasa de parerea dvs.

Adriana spunea...

Eu, Adriana, observ ca la seninatate este greu de ajuns in ziua de azi, iar cei care reusesc sa ajunga sunt priviti ciudat, ba chiar infierati. In iubire am crezut mereu, fara sa ma iau dupa cineva, cred strasnic ca exista suflete pereche si ne "intalnim" cu ele intr-un fel sau altul, mai cred si ca se pot intalni doua suflete diferite care, cu vointa, armonie si intelepciune, pot trai frumos si pot ajunge sa cunoasca o iubire minunata. :)
Legat de intamplari, fac tot posibilul sa invat din orice mi se intampla dar sa fiu atenta si la semnele de la Dumnezeu.
La moarte m-am gandit cand am ajuns intr-o mini depresie, nu mai gaseam rostul vietii, mi se parea ca totul e zadarnic. Si, ca sa fac un soi de legatura: bunica mea, care m-a iubit enorm, a murit senina... Multumesc pentru ca ma ajutati sa gandesc sau, altfel spus, imi puneti mintea la contributie cu ce scrieti. :)