luni, 14 mai 2012

Un motoraș de porunci


Aflu cu încîntare că, de o parte și de alta a canalului Mînecii, un mare succes de public înregistrează niște broșurele cu titluri prescriptive. Autorul lor e nonagenar și poartă slăvitul nume de Stéphane Hessel. Cărțile lui au succes nu fiindcă numitul Hessel ar scrie mai bine decît James Joyce, nu pentru că ar gîndi mai adînc decît Martin Heidegger (dacă Heidegger a gîndit adînc, ceea ce tocmai urmează să verificăm), ci pentru că scriptorul a găsit titluri potrivite, titluri perfecte. Prima broșură se numește Indignați-vă!. A doua: Angajați-vă! Și, în fine, a treia se intitulează, pur și simplu, Trăiți! Cărțile lui Stéphane Hessel au cumpărători, dar nu au valoare. Această situație nu este deloc inedită. Publicul cumpără ce vrea, cînd vrea și pentru motive greu de priceput. După cum știe oricine, publicul se ferește de capodopere.

Un pamfletar francez (Patrick Besson) încearcă să descifreze secretul acestui succes subit și invidiabil. El crede că autorul ”e un motoraş de porunci. În fapt, cititorii par să fie cei care le solicită. Îţi vine să crezi că ceea ce aşteaptă ei este să li se poruncească. Au fost de prea multe ori întrebaţi ce cred: acum vor să li se spună ce să facă. Atât de rătăciţi spiritual, că, fie şi pentru a trăi, au nevoie de autorizaţie. Trăiesc, fiindcă mi-a poruncit Hessel”.


Niciun comentariu: