vineri, 3 decembrie 2010

Tată şi Fiu


Se ştie că tratatul teologic al presbiterului alexandrin Arius (mai nou, din 2006, sfântul Arius pentru Biserica Ariană!), tratat cunoscut sub numele Thalia, nu s-a păstrat. S-au păstrat, în schimb, câteva fragmente interesante în scrierile polemice ale episcopului Atanasius.

Termenul Thalia înseamnă abundenţă, banchet. Scrierea pare să fi fost un rezumat în versuri al opiniilor lui Arius (250-336) cu privire la Logos (a doua persoană a Sfintei Treimi, Fiul). În Thalia, autorul sublinia apăsat divinitatea Tatălui. Arius susţinea că a existat o perioadă temporală în care numai Tatăl a existat, nu şi Fiul.

Alexandru din Alexandria sintetizează poziţia lui Arius astfel: Dumnezeu nu a fost dintotdeauna tată. A fost un timp în care El nu a avut această însuşire, fiindcă nu avea încă un Fiu. Fiul nu e din eternitate. El a fost creat la un moment dat din nimic. Arius afirma că această făptură (entitate creată) este numită greşit Cuvânt şi Înţelepciune.

Arius a descoperit un paradox interesant. În chip riguros logic, tatăl ca tată trebuie să aibă aceeaşi vârstă cu fiul (oricât ar părea de ciudat!), întrucât devine tată abia odată cu naşterea fiului. Tatăl ca tată "se naşte" abia odată cu naşterea propriu-zisă a fiului. Termenii tată şi fiu sunt corelativi. A spune că poate exista un tată fără fiu (ori un fiu fără tată) e scandalos. Dumnezeu însuşi devine Tată abia când se naşte Fiul. A vorbi însă despre un Tată etern şi despre un Fiu creat e o eroare logică.

Episcopul Atanasius menţionează că această scriere (Thalia) era redactată într-un stil "efeminat" şi "ridicol".

N. A. Johann Heinrich Schoenfeld, L'adoration de la Sainte Trinite (sec. XVII).

Un comentariu:

Milogul.SRL spunea...

"A spune că poate exista un tată fără fiu (ori un fiu fără tată) e scandalos."
Si mama unde e? Dar parintii Tatalui?
Nu poate exista Tatal in sensul divin, deoarece orice explicatie fie ea presbiteriana sau nu ajunge in acelasi punct, ii ia divinitatea lui Dumnezeu.
Multumesc.