sâmbătă, 6 noiembrie 2010

Spre steaua carnagiului


Am menționat în dese rânduri faptul că între poezie și filosofie nu există nici un hiatus. Ba, uneori, legătura e mai strânsă decât am putea crede. Ce părere aveți, dar, de poemul următor? A fost scris de Mihai Ursachi (1941-2004) și oferă o ironică sugestie cu privire la călătoria în lumea de dincolo...

Spre steaua carnagiului
Treceam – câtă vreme – pe lângă limanuri
Prin intermundii, tărâmuri inferme,
Fără opriri la cereștile hanuri,
Căci vai, călăream pe un vierme.

“De ce, întrebai albiciosul meu cal,
A trebuit să mă nasc pentru tine, iar tu
Pentru ce m-ai ales?” Infernal
Ondulându-și spinarea, tăcu.

“Pentru ce ești atât de molâu, de docil,
Pentru ce nu nechezi?” Și simțindu-l că plânge,
Cu pinteni adânci răscoleam în țesutul fragil.
…Picioarele mele sunt roșii de sânge…

“O, zisei atunci, umoarea aceasta eu o cunosc,
Curge-n vinele mele, tu n-o poți avea”.
Și plin de mânie lovii cu cravașa mea, pleosc!
În ochii ființei aceleia, care tăcea.

Lumina miloasă a Căii Lactee
Ne-nvălui… Din rana deschisă
Căta către mine un ochi de femeie
Nespus de iubit – amintire ori vise.

Iar mâinile mele sunt roșii, sunt roșii,
Întocmai ca steaua carnagiului, Marte,
Spre care pluteam amândoi, ticăloșii,
De care nimic nu ne poate desparte.

3 comentarii:

stefanik spunea...

Din creațiile lirice ale lui Homer, ale lui Hesiod s-au inspirat mulți filosofi(dau ca exemplu originele filosofiei occidentale),apoi poetul, spunea un actor vestit din Ploiești,prieten de-al lui Toma Caragiu( îmi scapă numele pe moment), poetul vorbește cu Dumnezeu cînd vrea, indiferent dacă Dumnezeu are chef sau nu de discuții.Ce înseamnă asta?Că prin poezie se face posibilă relația cu transcendentalul,ceea ce vizează de asemenea și filosofia,filosofia ca "asemănare cu divinitatea pe cît îi stă omului în putință"
Mihai Ursachi a fost absolvent al Facult['ii de Filosofie,deci e mai mult decît un poet, dacă se poate spune astfel,păcat că se face mai multă zarvă pe moartea unui vierme,unui apărător al "naționalismului"-Adrian Găunescu decît să se reamintească ori cel puțin să se facă ceva pentru a nu se lăsa uitate doar în paginile bibliotecilor creațiile mult mai valoroase ale spiritului non-conformist al lui Mihai Ursachi. (părerea mea dom'le)

ruxces spunea...

are ceva post-homeric poemul! asa ca e mai mult decat in regula :)

Valeriu Gherghel spunea...

Are si ceva post-Ianush:))