luni, 19 aprilie 2010

Hypatia din Alexandria


Despre moartea Hypatiei din Alexandria am mai scris. Era fiica matematicianului Theon şi se născuse la Alexandria în anul 370. Şi-a făcut studiile în Atena (a urmat lecţii de filosofie, retorică, matematici, ştiinţe). După terminarea studiilor, s-a întors în Alexandria şi a deschis o şcoală de filosofie.

A ţinut prelegeri, în maniera neo-platonicienilor, despre teologia din Timaios. Era versată şi în matematici şi comenta scrierile lui Diophante, lucrarea despre secţiunile conice a lui Apollonios din Pergam, Tablele lui Prolemaios. L-a avut ca elev pe Synesios din Kyrene.

În ziua de 15 martie 415, pe când se întorcea de la o plimbare, în faţa bisericii numite Kaisareion (care fusese un templu păgân), o mulţime nechibzuită de creştini a târât-o în incinta templului, i-a rupt veşmintele şi a lovit-o cu bucăţi de ceramică. Hypatia a murit. Dar mulţimea nu s-a mulţumit doar cu atât. I-a sfâşiat trupul în bucăţi şi l-a ars pe rug, în locul numit Kinaron.

În 415, episcop de Alexandria era Chiril. Implicarea lui în acest asasinat nu poate fi probată, ci doar presupusă. Pînă în 412, cât fusese episcop Theophil, Hypatia nu avusese dificultăţi. După această dată, viaţa ei a fost mereu ameninţată. În 413, moare elevul şi protectorul ei Synesios din Kyrene, care fusese numit episcop şi se convertise la creştinism. S-a păstrat corespondenţa dintre Hypatia şi Synesios.

În anul 415, neînţelegerile dintre episcopul Chiril şi guvernatorul din Alexandria, un anume Oreste, culminează. Oreste e acuzat că torturase şi ucisese, la iniţiativa evreilor, un membru al comunităţii creştine. Chiril porunceşte, în consecinţă, expulzarea evreilor şi distrugerea sinagogilor. Acesta este fundalul frământat şi plin de patimi al asasinării Hypatiei.

Viaţa şi moartea ei sunt relatate, printre alţii, de către Socrate Scolasticul, care a trăit în secolul al V-lea şi a scris o Istorie a Bisericii. Naraţiunea lui Socrate este cea mai completă.

Referinţe:
Maria Dzielska, Hypatia of Alexandria, Boston, Harvard University Press, 1995.

N. A. În imagine, Jake Baddely, Phi (2005).

6 comentarii:

ruxces spunea...

pana cand si un aventurier (de benzi desenate) precum Corto Maltese intalneste un avatar al celebrei Hypatia (la Venezia!?), la inceput de secol XX, intr-atat de faimoasa era!

heraasku spunea...

"Chiril porunceşte, în consecinţă, expulzarea evreilor şi distrugerea sinagogilor."
Sigur, sigur???

Valeriu Gherghel spunea...

Fireste, nimic nu e sigur. Citez din Wiki, versiunea engleza: "Cyril is controversial because of his involvement in the expulsion of Novatians and Jews from Alexandria and the murder of the pagan philospher Hypatia. Historians disagree over the extent of his responsibility for these events".

Valeriu Gherghel spunea...

In 2010, lucrarea semnata de Maria Dzielska e tradusa in franceza. Dzielska ofera un comentariu nemols cu privire la Patriarh. Citez din prezentarea cartii:

"Hypatie est sans doute née avant 370, année donnée habituellement pour sa naissance. On comprendra mieux ainsi qu’elle ait pu accumuler autant de connaissances et d’expérience pour enseigner la philosophie et la science grecques vers la fin du IV° siècle. Autre conséquence, la philosophe mise à mort par les sbires de l’archevêque Cyrille, aurait eu plutôt 60 ans que 40.

Surtout, Maria Dzielska décortique remarquablement la situation politique de la capitale de l’Egypte pour expliquer le drame. Oreste, le préfet qui gouverne Alexandrie au nom de l’empereur chrétien est un homme raisonnable, modéré, sensible aux arguments d’Hypatie qui joue en quelque sorte à la conseillère du prince. Elle l’encourage à résister aux excès de Cyrille, provocateur et extrémiste, qui s’est rendu populaire par son rôle dans la chute du Sérapéion, le pillage de la Bibliothèque et les pogroms contre les Juifs.

La mise à mort d’Hypatie est ainsi une dernière étape dans la prise de contrôle de la métropole par Cyrille, aidé des moines venu du désert et des hommes de main appelés les «parabolans», tous ignorants et fiers de l’être. Restait à accuser Hypatie de sorcellerie pour l’abattre puis la brûler, ce qui fut fait.

De fait, après l’élimination d’Hypatie, de nombreux citoyens importants, attachés aux traditions et à la mesure, quittèrent Alexandrie, comme si désormais le pouvoir démagogique de Cyrille était sans borne".

Poate e exagerare in acest pasaj, poate nu...

literelibere spunea...

mica scapare din text ar trebui remediata: anul mortii Hypatiei

Valeriu Gherghel spunea...

Va multumim pentru amabila observatie. Am corectat anul...