duminică, 14 martie 2010

Corabia lui Theseus


Nu ştiu dacă vă mai amintiţi problema pusă de corabia lui Theseus… Cel dintâi o formulează Plutarch în Vita Thesei, 22-23. El menţionează că această corabie mai putea fi văzută în timpul vieţii unui anume Demetrios Phalereus, ceea ce înseamnă cu aproximaţie 350-280 ante Chistum. Demetrios a fost un atenian cunoscut şi un membru al şcolii peripateticiene, un elev al lui Aristotel aşadar. A scris 45 de cărţi şi a fost şi om politic.

Problema e următoarea (prima versiune): atenienii repară corabia, ancorată în port, pe măsură ce părţile sale se strică. La un moment dat, e posibil ca nici măcar o scândură din vasul originar să nu mai facă parte din corabie. Ca atare, ne putem întreba: atenienii mai păstrează vasul originar al lui Theseus sau vasul reparat este complet diferit de acela cu care călătorise Theseus.

Versiunea modernă a problemei susţine că înlocuirea părţilor corabiei are loc în timpul călătoriei pe mare. Pe măsură ce se strică, navigatorii înlocuiesc toate părţile vasului. Cine revine în port la sfîrşitul călătoriei? Corabia lui Theseus sau un vas diferit?

O versiune mai complexă a problemei: după corabia lui Theseus vine Scavenger, care culege bucăţile aruncate peste bord de corăbierii care repară vasul lui Theseus. Scavenger soseşte în port într-o corabie care se compune exact din părţile care au aparţinut iniţial corabiei lui Theseus. Cine deţine corabia adevărată: echipajul lui Theseus sau Scavenger?

Problema vasului lui Theseus nu este una doar de ordin logic. Ea este cu siguranţă şi o problemă ontologică, fiindcă pune în discuţie tema identităţii obiectelor şi a persistenţei lor în timp.

N. A. Fireşte, imaginea care însoţeşte această notă reprezintă o corabie grecească.

Niciun comentariu: