duminică, 6 decembrie 2009

Nietzsche: mâna şi maşina de scris


În cursul despre Parmenide, ţinut în semestrul de iarnă al anului academic 1942-1943, Martin Heidegger afirmă că, alături de cuvânt, „mâna este caracteristica esenţială a omului”. Din momentul în care omul începe să scrie la maşina de scris, relaţia dintre mână, cuvânt şi fiinţă se alterează. Cuvântul se „degradează” şi, la fel, relaţia omului cu fiinţa.

În epoca modernă, tehnica (şi maşina de scris e unul din simbolurile ei fundamentale) distruge cuvântul. Rostirea poetică lasă locul simplei comunicări utilitare. Tehnica anonimizează şi ascunde: „scrisul la maşină are avantajul de a ascunde scrisul de mână şi, prin aceasta, caracterul omului. Judecaţi după scrisul la maşină, toţi oamenii arată la fel”.

Într-un cuvânt, maşina de scris semnalează o radicală modificare în relaţia dintre om şi fiinţă: „maşina de scris reprezintă intruziunea mecanismului în sfera cuvântului”. Modificarea e dramatică şi negativă.

Dar apariţia maşinii de scris nu a fost privită de Friedrich Nietzsche în modul aceasta catastrofic. Biografii (un Ivo Frenzel, printre ei) menţionează voluptatea cu care Nietzsche îşi dactilografia (cu litere majuscule!) scrisorile către sora şi mama lui. S-au păstrat astfel mai multe scrisori. În biografia dedicată lui Nietzsche, Ivo Frenzel reproduce în facsimil o scrisoare din martie 1882.

Nietzsche încheie această epistolă cu urarea obişnuită: „mit dem herzlichsten Danke und Grusse, Euer F.”.

P. S. Imaginea care însoţeşte această notă aparţine pictorului, gravorului şi matematicianului german Albrecht Dürer (1471-1528). Ea a primit mai multe nume: Mâini împreunate, Mâini în rugă...

4 comentarii:

stefanik spunea...

Si care era parerea lui Nietzsche despre scrisul la masina de scris?...se pare ca ati omis....sau cel putin asa am eu impresia.Eu judec ca ar fi imposibil ca autorii sa-si scrie toate cartile de mana,va inchipuiti ca ar fi fost foarte putin cititi,apoi eu unul m-as enerva daca ar trebui sa rescriu de mana opera deja creata ceea ce se poate intampla si in cazul artistilor,care si-ar dedica viata copiind de sute de ori o opera in loc sa creeze capodopere diferite.....

Valeriu Gherghel spunea...

Indraznesc sa ofer o sugestie de raspuns.

Din faptul ca Nietzsche scria la masina pana si rudelor apropiate, rezulta ca el nu privea negativ inventia care l-a speriat atat de tare pe Martin Heidegger.

Cu siguranta, Nietzsche nu vedea in masina de scris ceva care denatureaza relatia dintre om si "fiintza" (care va fi fiind aceasta, fiindca Heidegger nu precizeaza).

Oricum, parerea lui Friedrich Nietzsche cu privire la tehnica nu era aceea -profund negativa - a lui Heidegger.

Silence, you fools! spunea...

Nietzsche era obligat sa foloseasca masina de scris, din cauza ca era aproape orb. Nimeni nu ii intelegea scrisul de mana, poate doar Peter Gast.

Valeriu Gherghel spunea...

Mai este posibila o explicatie.

Heidegger afirma ca, la inceputuri, a scrie la masina de scris o epistola era un gest lipsit de politete fatza de destinatar.

Nietzsche se adresa adesea in misive mamei si sorei sale la masina de scris.

Putem infera din acest obicei impoliticos faptul ca Friedrich Nietzsche nu avea sentimente foarte bune fatza de rudele lui apropiate.

As incheia amintind faptul ca marii filosofi au adorat dintotdeauna gluma si umorul.