miercuri, 28 octombrie 2009

Filosoful şi apostolul: mea culpa


O foarte ciudată amnezie (pe care mi-o explic doar prin programul încărcat din ultimele zile) m-a împins să scriu despre epistolarul paulino-senecan ca şi cum nu ar fi tradus în româneşte. Fac mea culpa: m-am înşelat...

În volumul al doilea din Epistolele către Lucilius (apărut la Polirom, în 2008, în traducerea Ioanei Costa), există o anexă cu întreaga corepondenţă apocrifă, dintre sfântul Pavel şi Seneca (pp.273-287).

Ca să mă pedepsesc, voi reproduce o epistolă pseudoepigrafă, atribuită de falsificator sfântului Pavel (Paulus):

"Lui Annaeus Seneca îi transmite salutări Paulus.

De câte ori ascult scrisorile tale, mi te închipui alături şi mi se pare că tu eşti mereu împreună cu noi.

De îndată ce vei veni, vom începe să ne vedem adeseori.

Îţi doresc să fii sănătos (Bene te ualere opto)".

Scrisorile au fost confecţionate, cu mare probabilitate, în secolul al IV-lea post Christum. Prima lor menţiune o găsim la sfântul Ieronim. În decursul Evului Mediu, epistolarul a fost privit ca autentic. Din câte am observat, există şi astăzi savanţi mai ciudaţi, care încearcă să probeze autenticitatea lor.

P. S. Acestui pseudo-epistolar i se potriveşte, desigur, tot o imagine medievală.

Niciun comentariu: