vineri, 8 mai 2009

Constantin Noica: Scrisori către Valeriu Gherghel (5)


Epistola pe care o reproduc mai jos are, ca toate celelalte, o poveste simplă. Constantin Noica fusese în Iaşi, la începutul lui septembrie. M-a cercetat îndelung (lecturi, gânduri, proiecte etc.), m-a trecut în lista pe care o întocmise (unde existau două rubrici: “ce are” şi “ce-i trebuie”) şi îmi urmărea evoluţia de la distanţă. I-am trimis două texte pe care tocmai le publicasem în revistele de specialitate. A avut pentru ele, cum vedem mai jos, o vorbă bună.

Mai presus de orice, Noica preţuia moderaţia (deşi nu agrea teoria aristotelică a “mijlociei”!). Cenzura, peste tot, gesturile decisive, grandilocvenţa, agitaţia verbiosă. “Dincolo”, în scrisoare, e o modalitate eufemistică de a numi Germania, unde m-ar fi dorit, pentru un an universitar, cu o bursă Humboldt. “Ontologia” e, fireşte, “Devenirea întru fiinţă”, tratatul publicat de filosof la Editura Ştiinţifică şi Enciclopedică, cu o lună în urmă.
Mi-a trimis un exemplar, în decembrie, cu o dedicaţie măgulitoare…

21 . XI. 981, Păltiniş
Iubite Valeriu Gherghel,

Am primit ieri cele 2 extrase. Mi-a plăcut felul cum îţi ordonezi şi valorifici materialul, în “Intenţia ‘retorică’ în filosofie”, şi găsesc excelentă, ca densitate şi nerv, nota d-tale despre “Scepticism şi alteritate”.

Sunt nefericit să văd că încă nu pot ajuta pe un tânăr de calitatea d-tale. Plec acum din nou la Bucureşti şi te asigur că mă voi bate pentru d-ta şi alţii.

Te rog mult, nu da curs exasperării. Poate ai ales bine să forţezi nota, dar totul trebuie să conducă la liniştea d-tale şi capacitatea de lucru. Încă o dată, nu vrei să încerci, cu hârtiile ce ţi-aş da? Dincolo, un an, ai avea măcar linişte şi biblioteci.

Pe curând, poate cu o veste bună,
Al d-tale, C. Noica.

P.S. Ai oricând un exemplar din “Ontologie” la mine, la Bucureşti, unde voi sta acum vreo 10 zile (tel. 450227).

Niciun comentariu: